Trafikanalyse

Vores trafikanalyse bygger på tal fra Google Analytics for Fagfestival.dk. Der foreligger ingen data for FFmobil.dk, der blev brugt som web-app med programoversigt målrettet mobile platforme. Derfor ser vi bort fra denne i analysen.

Vi vil analysere besøgstallene i en fire ugers periode, der strækker fra den 3. november til d. 1. december 2012. Denne periode er valgt, fordi den omfatter ugen op til og de tre uger efter Fagfestival. Dermed får vi mulighed for at analysere optaktperioden, trafikken under selve eventen og de efterfølgende tre uger. Særligt perioden efterfølgende er interessant for vores projekt, fordi vi netop med vidensdelingen har satset på, at materialet kan have lang hale.

Vi holder os til at analysere de overordnede tal og statistikker, for i nogle tilfælde er tallene meget små og usikre. Med forbehold for disse usikkerheder i de konkrete tal mener vi, at vi kan konstatere følgende:

Besøgstal
I den fire ugers periode har der været 9.462 besøg i alt, og de er genereret af 5.413 unikke besøgende. I alt har det givet 30.657 sidevisninger, hvilket betyder, at ved hvert besøg har en besøgende besøgt 3,24 sider i gennemsnit. I gennemsnit varer et besøg tre minutter og 26 sekunder.

Det er tydeligt, at den største interesse for sitet begynder mandag d. 5. november, godt en uge før Fagfestival. Interessen er stigende og kulminerer søndag d. 11. november, hvor Fagfestival slår dørene op.

Det er ret tydeligt, at trafikken i døgnet op til Fagfestival er en meget aktiv periode på sitet. Besøgstallet stiger støt lørdag og kulminerer umiddelbart, inden folk går i seng. Det største peak i perioden ligger søndag morgen fra klokken otte til 10, altså i timerne op til Fagfestivals begyndelse. Det næststørste peak ligger ligeledes først på dagen mandag, Fagfestivals anden og sidste dag, også fra klokken otte til 10.

I perioden op til Fagfestival er det tydeligt, at de besøgende primært har været interesserede i programmet og praktisk information, kan vi konstatere ud fra besøgstallene på de enkelte undersider. På dette tidspunkt havde vi ikke noget materiale liggende på sitet, så praktisk information og programmet var det eneste, der for alvor havde relevans i de nævnte tidsrum.

Efter peaket på Fagfestivals første dag faldt besøgstallene drastisk. Fra at ligge på 1.820 besøg falder den på bare to dage til 542, altså til under en tredjedel. Herefter falder den fortsat i løbet af en uge til 73 besøg søndag d. 18. november. Til gengæld kommer der et pænt løft i besøgstallet mandag d. 19., hvor sitet får 278 besøg. I fem dage efter dette løft holder besøgstallet sig over 100.

Vores klare vurdering er, at det skyldes vores lancering og promovering af undersiden ’Vidensdeling’ via Facebook og Twitter. Vores vurdering bliver underbygget af, at ’Vidensdeling’ er den mest besøgte underside i de fem dage, hvor besøgstallene stiger igen. Samtidig ligger de artikler, der ligger under ’Vidensdeling’ også højt rangeret på sidevisninger.

Trafikkilder
Det er interessant at vide, hvor de besøgende på Fagfestival.dk kommer fra, da det viser, hvor der skal gøres en indsats, hvis besøgstallet skal hæves. I den fire ugers periode kom 38 procent af de besøgende fra henvisninger på andre hjemmesider, 35 procent kom fra søgemaskiner og 27 procent tastede Fagfestival.dk direkte ind i browseren.

Kigger vi på de enkelte trafikkilder, altså hjemmesider, hvorfra brugere bliver linket over til Fagfestival.dk, er den største Google, der har leveret 3.203 besøg. Herefter kommer Journalistforbundets hjemmeside, hvorfra der kommer 882 besøgende, hvilket er ret tæt på den tredje vigtigste trafikkilde, Facebook, der gav 837 besøgende i den fire ugers periode. Til sammenligning leverede Twitter kun 281 besøg.

De brugere, der har besøgt siden fra søgemaskiner, har primært søgt efter “fagfestival”, “dj fagfestival”, “fagfestival 2012” og lignende søgninger.

Mobile brugere
Af de i alt 9.462 besøg, der var på siden i den fire ugers periode, kom 2.960 af dem – eller 31 procent – fra mobile enheder som smartphones og tablets. Det er tydeligt, at langt størstedelen af de besøgende fra mobile enheder bruger et af Apples produkter.

Ikke overraskende er der langt flest mobile brugere af siden under selve Fagfestival. I de to dage kom 51 procent af de besøgende fra en mobil enhed. I perioden fra vi lancerede vidensdelingsundersiden til to uger frem, kom kun 16 procent af besøgende fra mobile enheder.

Igen er det værd at nævne, at besøg til FFmobil.dk ikke er talt med.

Skrevet af Rasmus Palsgård og Morten Nevado