Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering – også kaldet SEO (search engine optimization) – er ekstremt vigtigt for en hjemmeside, hvis der skal skaffes trafik på siden. Vi har ikke haft den store mulighed for at søgemaskineoptimere fagfestival.dk, da rammerne er meget fastlagt af det content management system (CMS), der bruges på siden. I stedet vil vi her komme med en analyse af, hvor godt fagfestival.dk er søgemaskineoptimeret, på trods af de begrænsede muligheder.

I vores trafikanalyse over besøg på fagfestival.dk fremgår det, at 35 procent af alle besøg på siden kommer gennem søgemaskiner. Søgemaskinen Google er den største enkelte trafikkilde til fagfestival.dk overhovedet. Noget tyder altså på, at siden er fornuftigt indekseret i Google, hvilket også underbygges af en række kontrolsøgninger, der viser, at indholdet på fagfestival.dk kommer frem ved søgning af relevante ord på Google.

Google PageRank
Googles algoritme for sortering og indeksering af hjemmesider kaldes for PageRank. Desto bedre PageRank en side har, desto højere på listen af resultater vil siden optræde i forbindelse med en specifik søgning. Præcis hvordan vurderingen af sider hænger sammen er en hemmelighed, men Google giver selv en række råd til, hvordan hjemmesider bør optimeres.

For det første skal en sides titel, som bliver defineret i HTML-koden, være beskrivende for sidens indhold. Dette punkt lever fagfestival.dk godt op til, da en artikels overskift automatisk indsættes i dokumentets titel.

Et andet vigtigt punkt i Google-optimeringen er bruges af metadata. Metadata er en række beskrivelser af sidens indhold, som er defineret i sidens HTML-kode, som den almindelige brugere ikke får at se ved at besøg på hjemmesiden. Metadata kan blandt andet indeholde informationer om sidens sprog, forfatter, overskift og en beskrivelse af indholdet.

Desværre er metadata på fagfestival.dk mangelfuldt, da der mangler den vigtige beskrivelse af indholdet. Det ville være oplagt, hvis sidens CMS indsatte artiklernes underrubrik i stedet for at efterlade beskrivelsen blank. Det er specielt vigtigt, da Google ofte bruger beskrivelses-metadata som den tekst, der står under sidens titel i listen af søgeresultater. I metadataen på en vidensdelingsartikel fremgår det kun, at artiklen er dansk, hvad overskriften er, hvem der har skrevet den, og hvilke tags (eller nøgleord) den har.

Det er dog en stor fordel, at siden er opdelt efter tags, da det hjælper Google med at klassificere indholdet. Dog er der på fagfestival.dk tale om meget generelle tags, og de fleste artikler har kun et og maksimum to tags. Flere tags ville give en bedre beskrivelse af indholdet – både overfor brugeren og Google.

Et andet råd fra Google er, at de enkelte undersider på hjemmesiderne skal have webadresser, der beskriver siden og er lette at afkode. Det lever fagfestival.dk fint op til. Tag eksempelvis et kig på denne webadresse:

http://fagfestival.dk/Nyheder/2012/November/Tag-Styringen-Hvad-siger-internettet-om-dig/

Det er ret tydeligt, at dokumentet kommer fra november 2012, og hvad overskriften er, hvilket er en stor fordel. Sider med dårlig søgemaskineoptimering vil ofte blot have dokumentets talkode fra databasen  i webadressen i stedet for overskriften. Desværre rammer vi igen problemet med, at vores vidensdelingsartikler rent teknisk ligger sammen med sidens nyheder.

Kilde: Search Engine Optimization Starter Guide

Søgemaskineoptimering og Storify
En stor del af artiklerne på siden er skrevet i Storify. Det kunne have været problematisk for sidens søgemaskineoptimering, da en Storify-artikel som udgangspunkt ligger på Storifys servere og blot importeres ind i kildekoden. Derfor vil Google og andre søgemaskiner ikke se artiklens brødtekst som en del af hjemmesiden. Det medfører at alle de ord, der indgår i artiklen, ikke kommer med i søgeindekseringen, hvilket ville være et kæmpe problem.

Heldigvis har Storify en funktion der gør, at man kan eksportere hele brødteksten med ind i den importkode, som man indsætter i dokumentet. Det kræver et aktivt tilvalg hver gang, men det gjorde vi på samtlige Storify-artikler på fagfestival.dk.

Skrevet af Morten Nevado.