Refleksioner – Samlet overblik

Her er oversigten for projektets refleksioner, hvor vi samler de overordene betragtninger.

I sociale medier og brugerinddragelse kigger vi på, hvordan det gik med at opnå vores mål for de sociale medier. Det var en udfordring, at det trådløse netværk i Odense Congress Center ikke fungerede ret godt. Der var dog stor aktivitet på Twitter, hvor haghtagget #Fag12 var i top 3 over brugte hashtags den weekend, der var Fagfestival. Der skete ikke ret meget på vores Facebook-side. Det er dog tydeligt, at antallet af visninger toppede klart i dagene omkring og under Fagfestival. Selvom der ikke skete meget inde på Facebook-siden, klikkede folk på vores link. Således er Facebook den tredjestørste kilde til trafik på Fagfestival.dk.

Vi har reflekteret over Fagfestival.dk, som var platformen for vores vidensdelingsartikler. Desværre havde vi ikke meget mulighed for at ændre på udseendet og opbygningen. Det er især problematisk, at vores artikler endte på forsiden under “Nyheder”, da vi netop forsøgte at lave noget andet end almindelige nyheder.

Der var oprettet en mobil-app til Fagfestival. Desværre var det her lige som med Fagfestival.dk – vi havde ingen mulighed for at ændre den. Den indeholdt kun et program, hvor vi gerne ville have haft vores vidensdelingsartikler ind. På den måde have folk måske allerede lagt mærke til artiklerne, mens de var på Fagfestival.

Vores vinkler og indholdselementer har vi forsøgt at styre så godt som muligt. Da vi i projektgruppen primært stod for at styre projektet, har vi ikke selv produceret nogle af vidensdelingsartiklerne. Vi lavede en beskrivelse af, hvad en vidensdelingsartikel skulle indeholde, og undervejs rådgav vi også vores journalister, så historierne levede op til de krav. Efterfølgende har det vist sig, at vi burde have brugt flere kilder i vores historier, som ikke optrådte på Fagfestival.

Vi har fravalgt andre platforme til udbredelsen af vores vidensdelingsartikler. Vi følte ikke, at læseren ville få en bedre oplevelse, og hellere ikke at der ville komme flere, der læste vores vidensdelingsartikler. Et iPad-magasin låser brugeren, der ikke kan skifte rundt, og vi har heller ikke tilstrækkeligt med billeder og video til at gøre det spændende. E-bogen vil igen låse bruger, og kan heller ikke indeholde video og interaktiv grafik. Vi ville dog gerne have haft Dansk Journalistforbund til at udsende et nyhedsbrev, men fik efter flere henvendelser nej.

Af Steffan Frostholm