Fravalg af andre platforme

I dette afsnit vil vi redegøre for, hvorfor vi har fravalgt bestemte digitale platforme i vores projekt.

iPad
Vi har ud fra Google Analytics kunnet konstatere, at iPad alene udgør ni procent af trafikkilderne, så den er bestemt væsentlig at tage hensyn til. Vi har fravalgt at lave et decideret iPad-magasin, fordi vi ikke tror på, at det vil få brugerne til at læse mere på Fagfestival.dk. Det tror vi ikke ud fra den vurdering, at en app/magasin “låser” dig fra at bruge andre programmer imens. Når folk bruger deres browser, kan de have flere vinduer åbne på samme tid, og den frihed vurderer vi, at mange værdsætter. I den forbindelse ville vi gerne have haft et site, der var bedre designet til iPad; men omvendt er der dog som sådan ikke nogen vanskeligheder ved at bruge Fagfestival.dk på iPad, ud over at den orange bar med tophistorien forsvinder.

En anden grund til fravalget af iPad-magasin er, at vi ikke har tilstrækkeligt med billeder og video til at gøre magasinet interaktivt op på den måde mere spændende, end det er blot at læse artiklerne på Fagfestival.dk. Hvis vi skulle lave et iPad-magasin, skulle det have været planen fra starten, så vi kunne fokusere mere på at få lavet indhold til det.

E-bog
Vi har også diskuteret at udsende en e-bog, men af samme grund som med iPad-app’en (det låser brugerne til ét “vindue”) valgte vi det fra – vi kunne ikke se, hvilken merværdi det skulle give. Det vil ikke give mere trafik til Fagfestival.dk, og når vores materiale alligevel ligger dér, kan vi ikke forestille os, at folk skulle foretrække en pdf af vores artikler. Med en E-bog ville værdien af videoer og andet interaktivt i vores artikler på Fagfestival.dk også forsvinde. For at kunne se videoerne skal læserne ud af E-bogen.

Mobil-site
Til gengæld ville vi gerne have haft en udgave af Fagfestival.dk, der var tilpasset mobiltelefoner. Under selve Fagfestival var der overtal i besøg fra mobiltelefoner, og her har vi en klar forestilling om, at et site bedre tilpasset til mobil havde givet folk mere motivation til at følge med. Efter at vores underside med vidensdeling er kommet, er det blevet mere overskueligt at finde rundt, men et site med store ikoner, der passer til mobilskærmen, ville klart være at foretrække. Vi har ikke haft mulighed for at lave et mobil-site på grund af vores aftale med DJ, som ønskede, at aktiviteten skulle foregå på Fagfestival.dk. FFmobil.dk kunne have været en god platform at lægge artiklerne på, fordi denne mobile platform var nem at bruge, når deltagerne skulle tjekke programmet. Når de alligevel var på FFmobil.dk, kunne der være god chance for, at de ville kigge forbi vores artikler ved samme lejlighed.

Nyhedsbrev
Noget, vi til gengæld gerne ville have haft, er et nyhedsbrev. Det skulle dels gøre opmærksom på vores underside med vidensdeling, og samtidig skulle det minde folk om, at artiklerne ligger der. Indtil videre har der, til trods for gentagne henvendelser, været lukket for den mulighed fra Dansk Journalistforbund, som ikke har udsendt et nyhedsbrev. Det er ellers noget, vi vurderer, der kunne have en effekt på brugerne. Modtagerne får ‘Vidensdeling’ serveret på et sølvfad i en e-mail, så de bare kan trykke sig ind på sitet. Under alle omstændigheder burde det give en korterevarende opblomstring i besøgstallet, mens det er tvivlsomt, at det vil give meget på længere sigt, fordi de fleste ikke bekymrer sig så meget om selve Fagfestival i den mellemliggende periode; men på den korte bane vurderer vi, at et nyhedsbrev er brugbart.

Den lange hale
Vi mangler altså at finde det gyldne redskab, der kan give os den lange hale, som hele tiden har været ambitionen, på materialet. Vi er blevet overraskede over, hvor sløjt det har stået til med trafikken siden Fagfestivals afslutning, så her ligger helt klart en stor opgave for kommende projektgrupper, som skal dække arrangementet eller lignende arrangementer.

Skrevet af Rasmus Palsgård