Analyser – Samlet overblik

Her er hovedsiden for alle projektets analyser.

I argumentanalysen analyserer vi forskellen på at dække Fagfestival med Vidensdelingsartiklerne fremfor en mere eventbaseret nyhedsdækning. Vi har analyseret fire påstande. Vi nåede frem til, at de hver især har sine fordele. Eventdækningsnyheder giver en større fornemmelse af at være til stede, og de er mere aktuelle og er bedre til at sætte fokus på personer. Vidensdelingsartiklerne kan leve efter eventet, giver større merværdi og sætter fokus på gode råd og vejledninger.

I vores diskursanalyse har vi analyseret Dansk Journalistforbunds tekst om Fagfestival for at undersøge, hvordan forbundet selv opfatter Fagfestival. I dokumentet er det påfaldende, at hverken journalister eller fotografer nævnes direkte, men i stedet er de puttet i en kasse, der hedder mediefolk. Sandsynligvis for at give udtryk for, at Fagfestival er for alle medlemmer i forbundet. Efter Fagfestival analyserede vi en artikel fra vores egen side, Fagfestival.dk, og fra Journalisten.dk. De handler om det samme oplæg, og på den måde analyserede vi os frem til forskellen i dækningen.

Vores kildevurdering er ikke på den traditionelle måde. Vi har i stedet valgt at kigge overordnet på vores brug af kilder i vidensdelingsartiklerne for at se, om vi har samme kildebrug i alle artiklerne. Her står det klart, at vi i høj grad brugte kilder, der holdt oplæg på Fagfestival, og vi fik ikke inddraget ret meget fra andre kilder.

Efter vi fik adgang til Google Analytics har vi analyseret aktiviteten på Fagfestival.dk. Resultatet af den analyse findes i trafikanalyse. Overordnet er det meget tydeligt, at der var langt størst aktivitet i de dagene omkring og under Fagfestival.

Vi havde ikke ret mange muligheder for at optimere Fagfestival.dk til søgemaskiner. Vi analyserede os frem til, at siden er okay optimeret, og vi gjorde under projektet, hvad vi kunne for at optimere det. I søgemaskineoptimering kan du læse, hvad vi gjorde.

Rubrikker var et stort fokusområde for os, hvor vi gjorde meget for stramme dem op og gøre dem spændende. Det betyder, at de artikler, der lever op til vores kriterier, også har fået mange klik.